Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Danny Buis - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Danny Buis - WaarBenJij.nu

Phnom Penh

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

09 Maart 2008 | Cambodja, Phnom-Penh

Was ik weer. Ben eigenlijk al thuis nu, maar zal toch nog even een update geven van Cambodja. Dat kan ik jullie niet voorbij laten gaan, want daar is Cambodja te mooi en te indrukwekkend voor.
Maandag 3 maart zijn we met de bus naar Cambodja, Phnom Penh, vertrokken. Onderweg hebben we een aantal tussenstops gehad. De eerste was nog in Vietnam en dat waren de CuChi tunnels. Deze tunnels zijn bekend vanwege de Vietnam oorlog tegen de Amerikanen. Ze hadden alles in die tunnels, commandocentrum, ziekenhuis etc. De tunnels zijn erg klein, maar voor de toerist wat groter gemaakt. Zodat je toch een indruk kan krijgen hoe het was om in die tunnels te leven. Ook hebben ze nog steeds de originele. En natuurlijk ben ik daar weer ingeweest, samen met Janet en nog een engelsman. Deze zijn een stuk kleiner en dus ook benauwder. De gids ging er als een speer vandoor, we moesten hem goed in de gaten houden anders waren we hem kwijt. De route was 100 meter, minder verlicht. Het was een geweldige ervaring. De volgende stop was de Cao Dai tempel. Dit is een grote tempel, heel mooi. Hier heeft men het Caodisme als religie. Caodisme bestaat uit Taoisme, boedisme, cofucisme, spiritualisme, christelijke en Islam.
Vervolgens zijn we de grens van Cambodja overgegaan. Tussen Vietnam en Cambodja heb je een stuk niemandsland. Hier wonen mensen. Zij hebben geen paspoort alleen een pasje en kunnen daardoor nergens heen.
Het landschap van Cambodja is heel droog en de mensen zijn hier heel arm. We moesten met een pont de mekong over met de bus. Daar moesten we dus de bus uit. Je werd overspoeld met mensen en kinderen die komen bedelen.
Om 19.00 waren we in Phnom Penh. Dit is een grote stad met ook veel verkeer, maar doet een stuk rustiger en gezelliger aan dan Hanoi of Saigon. Je moet alleen om 23.00 in je hotel zijn en na 19.00 niet meer in de zijstraatjes komen vanwege de criminaliteit die hier erg heerst.
Wij zijn uiteten gegaan en daar hebben Ed en Petra zich bij ons gevoegd. Was heel gezellig. De avond eindigde natuurlijk dat we met z´n alle aan het dansen waren, incl. bediening en 2 andere gasten. Zij kwmamen uit Australie en zaten daar ook rustig te eten. :-)

Volgende dag hadden we een excursie. Deze begon bij de Killing Fields. Dit was wel heel erg indrukwekkend. Was erg onder de indruk van wat zich daar allemaal heeft afgespeeld en wat daar nog allemaal ligt. Er waren een aantal massagraven en her en der lagen ook nog kledingstukken in de grond en we hebben ook tanden gezien. Je wist soms niet of dat wat in de grond zat een steen was of een stuk bot. We waren er allemaal stil van.
Daarna zijn we even bij de gids thuis geweest om te zien hoe een gemiddeld Cambodjaan leeft. Met 5 gezinnen (30 mensen)in 1 huis. Zijn huis was van beton en niet van hout zoals we die veel gezien hebben. Wij denken dat hij het nog wel goed heeft voor Cambodjaanse begrippen.
Hierna zijn we naar de Tuol Sleng gevangenis geweest. Net zo indrukwekkend. Dit was eigenlijk de voorstadium voor de killing fields. Iedereen die hier zat kwam uiteindelijk in de killing fields terecht.
Vervolgens nog naar het nationaal museum geweest. Hier staan alle nog overgebleven schatten (beelden) uit de anchor wat. Toen nog het koninklijk paleis bekeken, was ook erg mooi.
Wij zijn met z´n 4-en terug gelopen over de boulevard naar het hotel. Onderweg wilden nog even de zonsondergang meepikken vanaf een tempel. Staat deze tussen de bomen, wij snel doorgelopen naar het meer, was deze helemaal volgebouwd met hotels en bedrijven. Zijn we een duur hotel ingesneld met het idee dat hier een dakterras zou zijn, nou mooi niet. Ondertussen was de zon ook al onder. Nog geen zonsondergang gezien.
Morgen gaan we naar Siem Reap.