tortuguero dag 2 - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Danny Buis - WaarBenJij.nu tortuguero dag 2 - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Danny Buis - WaarBenJij.nu

tortuguero dag 2

Blijf op de hoogte en volg Danny

21 Augustus 2016 | Costa Rica, Tortuguero

Om 04:30 ging de wekker..uiteindeijk zijn we er om 05:00 uitgegaan. Douchen en weer met de boot op pad. Op de boot weer veel vogels gespot: nu ook de toekan/bruine ibis/colibri/vleermuisjes/een uil en een schildpadje.

Na de tocht ontbeten, relaxed en om 10:00 gingen we er weer op uit voor een jungle wandeling. Deze ochend heeel mooi weer.

Toen de tocht begon hebben we eerst rubberen laarzen uitgezocht en zijn we via de "botanische tuin' aan de wandeling (trail) begonnen. Dit is allemaal op het terrein zelf.
De trail begon droog maar al snel begon het te regenen en dit ging over in stortregen. Iedereen was in no time tot op zijn onderbroek nat behalve Marchelle. Ik liep continue met mijn regenpak te zeulen en nu was ik hem vergeten...
Gelukkig hebben ze grote bladeren daar en van de gids een blad gekregen die diende als paraplu, werkte op zich goed alleen het water liep langs de steel zo mijn mouw in.
Ondanks het slechte weer toch nog wel het een en ander gespot: spinnen/termietenheuvels/vogels en het rode kikkertje.
Het rode kikkertje is een giftig kikkertje, de rug is giftig. Ook kunnen ze van kleur veranderen (lichter..oranje) dat is afhankelijk van wat ze eten.
Na de trail 1 1/2 uur later was het weer droog en hadden we de tijd voor ons zelf tot 20:30. Dan gaan we naar Tortuguero om de zeeschilpadden te spotten.

Rest van de dag gehangen, gewandeld en geprobeert onze kleren droog te krijgen, wat moeilijk gaat met deze vochtigheid.

Na het eten begon het weer te stortregenen, maar toen we naar de boot gingen werd het alweer wat droger. Onderweg naar de boot zijn we nog een slangetje tegengekomen op het pad, deze was niet giftig en eet slakken.
Om 20:30 vertrokken met de boot naar Tortuguero, hier werden we ontvangen door Enrique. Hij heeft ons richting het strand gebracht en vlak daarvoor moesten we wachten op het seintje om het strand op te mogen gaan. Tijdens het wachten kregen we uitleg over de zeeschildpadden (Green turtles).

De groene zeeschildpad wordt ca 150 jaar oud en vanaf hun 30ste levensjaar gaan ze eieren leggen. Ze leggen er ca 120 per keer en ca 600 per seizoen, dit doen ze om de 2 - 3 jaar totdat ze dood gaan. Van de 100 eieren die uitkomen blijft er maar gemiddeld 1 leven. De rest valt ten prooi aan haaien/barracuda's/krabbetjes of gaan gewoon dood.
De schildpad maakt eerst een gat in de grond (duur ca 30- 45 min) om de eieren in te leggen (duur ca. 20 min), vervolgens bedekt ze deze met zand en gaat ze weer een nieuw gat graven ernaast. Dit is om vijanden te misleiden. Voordat ze met het eerste gat begint duwt ze eerst haar neus in het zand om te ruiken of het wel de goede plek is. Als ze klaar is gaat ze weer terug de zee in, waar ook de mannetjes wachten, deze komen nooit aan land.

Toen we het sein kregen zijn we het strand opgelopen, wij mochten geen zaklantarens aan hebben/geen witte kleding dragen en geen foto's maken. De gidsen hebben speciale lampen met rood licht. Dit alles om de schildpadden niet af te schrikken, schrikken ze dan gaan ze zonder de eieren gelegd te hebben weer terug de zee in en dropt ze de eieren in zee.
Wij hebben een schildpad gezien die de tweede kuil aan het graven was en weer terug de zee in liep en eentje die haar eieren aan het leggen was.
Dit proces gaat de hele nacht door tot 05:00 's morgens.

Om 23:30 waren we terug bij de lodge..