Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Danny Buis - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Danny Buis - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

14 Februari 2008 | Laos, Luang Prabang

Daar ben ik weer. Ik ben nu in Luang Prabang.
Het was een lange reis. Ben zaterdagochtend vertrokken en we zijn zondagavond laat pas aangekomen bij het hotel in Chiang Khong. We hebben een lange tussenstop gehad in Bangkok (ca. 6 uur) De agente had geregeld voor ons dat we een rondrit kregen en daarna konden we zelf nog 2 uurtjes rondlopen daar. Bangkok is een gezellige drukke stad, maar het stinkt daar wel.
We hebben een leuke en gezellige groep. Ik heb weer lekker een kamer voor me alleen omdat die andere vrouw een 1 persoonskamer heeft aangevraagt.

Het hotel in Chiang Khong lag gelijk aan de Mekong. Al zagen we daar weinig van bij aankomst, het was al erg donker.
Maar de volgende ochtend toen ik mijn deur naar het balkon open deed had ik me toch een mooi uitzicht. En aan de overkant lag Laos. We zijn toen met een gemotoriseerde kano naar de overkant gebracht (Houay Sai), waar we door een 'douanepost' heen moesten. We hebben daar ook maar gelijk geld gewisseld.
Vervolgens in een open busje naar een ander haventje gegaan waar we op de langzame boot zijn gestapt. Op deze boot verbleven we 2 dagen met een overnachting in Pakbeng. Dit was een prachtige reis. De mekong is heel erg mooi. Langs en op de mekong heb je her en der bebrijvigheid. Vrouwen die de was doen, vissers, spelende kinderen en andere boten. Ook heb je de snelle boot naar Luang Prabang, die kwamen we ook tegen, maar die gaan eerrgg hard. De mensen zitten met zwemvesten aan en een helm op.
Langs de mekong heb je ook vele dorpen. We hebben elke dag 1 dorp bezocht. De dorpen zijn heel primitief en alles is van hout. In die dorpen zie je alleen maar kleine kinderen en volwassen. De grotere kinderen worden naar de stad gestuurd om te werken en te studeren.
Het was deze dag erg warm. We hebben dan ook ,Janet en ik, met onze voeten in de mekong gehangen. Lekker even afkoelen.

In Pakbeng sliepen we in een questhouse. Pakbeng is ook een dorp langs de mekong. Niet veel te doen en alles gaat om 22.00 dicht en de electriciteit gaat dan ook uit. Er ligt daar dan ook standaard een zaklamp op de kamer.
De volgende dag weer de boot op. Het was een hele koude dag. Er stond ook veel wind en het ging alsmaar harder waaien. We hebben de hele dag zitten blauw bekken op die boot. Schat dat het ong. een graatje of 15 was. We hebben nog een tussenstop gemaakt bij de Pak ou caves. Dit zijn 2 grotten vol met zo'n 4000 boedha beelden. Om 17.30 kwamen we aan in Luang Prabang. Ook hier was het weer niet beter. Maar het hotel was goed en warm water. Konden we op temperatuur komen.

Volgende dag gingen we naar de watervallen. We stopten in een dorp en van daaruit kon je een trekking maken naar de watervallen. Deze tocht duurde ong. 3 uur. Veel klimmen en dalen, maar het was een mooie tocht. Aangekomen bij de watervallen hadden ze daar een berenkooi en een tijgerkooi. Dit ging uit van een stichting redt de beren en tijgers. De watervallen waren ook erg mooi. Je kon daar ook zwemmen maar dat hebben we maar niet gedaan. Veel te koud!

Terug in de stad zijn we (ik,Meta, Mariel en Janet) lekker de stad wezen verkennen. Luang Prabang is een leuke, knusse stad. Er zijn veel winkeltjes, eetstalletjes en marktjes.
We zijn een straat tegengekomen met mandarijnen. De hele straat lag er mee vol. Ook was er een stalletje met speciale wijn. De wijn was gevuld met slangen (cobra's) en schorpioenen. Die hebben we maar aan ons voorbij laten gaan.
Eind van de middag kwamen we op een marktje waar men fleeche truien verkocht. Ik heb er gelijk 1 gekocht, want ik heb het nog steeds erg koud. Meerdere met mij. We hadden er niet op gerekend dat het zo koud zou zijn hier. De reisleider verwacht dat het in noord Vietnam nog kouder is. Vanwege de sneeuw in zuid China.

Van ochtend werd ik om 05.45 gewekt, omdat we om 06.00 langs de kant van de weg wilden gaan staan. Dit was omdat de monniken dan langs de straten gaan om eten op te halen. De bevolking, voornamelijk vrouwen, geven dan rijst en bananen.
Wij hadden ook rijst gehaald om te geven. Dus we staan daar met onze rijst komt er een vrouwtje naar me toe die begint druk naar mijn tasje met rijst te wijzen en naar haar bakje met rijst. Eerst begrepen we het niet (net wakker), maar toen bleek dus dat je gekookte rijst moest geven en geen droge. Dus ik heb mijn rijst maar aan haar gegeven en een bakje met gekookte rijst en bananen gekocht om te geven.
Toen zijn we maar vast gaan ontbijten en ik ben weer even terug gegaan naar mijn bed.

Ook vandaag is het erg koud. We gaan vanmiddag naar een tempel op de berg voor de zonsondergang (als deze nog gaat schijnen). Je hebt hier dan ook mooi uitzicht over de Mekong en de stad.
Morgenochtend gaan we met de bus naar Vientiane. We komen daar om een uur of 7 aan een vertrekken de volgende ochtend al gelijk weer met het vliegtuig naar Hanoi.

Tot dan!
Bedankt voor al jullie berichtjes.
Fijn om te lezen dat het met de katten goed gaat. Geef ze maar een knuffel van me.








  • 14 Februari 2008 - 04:57

    Ellen:

    He !leuk om te lezen dat je een goede reis hebt. Het is daar vast erg mooi . wat jammer dat het dan wel koud is ,het lijkt mij geweldig die Monniken te zien . Veel plezier en tot horens , Ellen

  • 14 Februari 2008 - 07:25

    Marcella:

    Dat heb jij weer! Reis je naar de andere kant van de wereld, beer je het af. Gelukkig heb je een lekker fleeceje om je warm te houden. Fijne en warme valentijnsdag, Dan!

  • 14 Februari 2008 - 10:05

    Brenda And Family:

    Ik zou denken dat het daar mooi weer zou zijn!!! maar je zit in de kou net als ons, ik was al bang dat je zou vertellen dat je lekker naar het stand was geweest!!!!neeeee hoooor!!!
    heel veel plezier verder!!
    kusjes, en kijk goed uit!!

  • 14 Februari 2008 - 11:50

    Nicole:

    He Danny,
    Behalve het weer klinkt het tot nu toe als een geweldige reis ! Inderdaad heel speciaal die monniken, wel vroeg op ervoor, maar ja van uitrusten zal het deze reis ook vast niet komen.
    Lekker zeg een kamer voor je alleen: dat is het voordeel dat ik niet mee ben gegaan! Ben wel erg jaloers hoor. Maar ik wacht wel weer af tot je volgende reisverslag: als je het zo uitgebreid blijft doen is het net of ik er zelf ook ben!
    Groetjes en nog heel veel plezier daar.


  • 14 Februari 2008 - 17:01

    Mick:

    Gaaf tripje heb je weer uitgezocht....ehhh alleen die temperatuur, toch wel jammer. Het zal niets aan deze reis afdoen denk ik.

    Heel veel plezier. Ik ben benieuwd wat je allemaal nog gaat doen.

    Liefs Mick

  • 14 Februari 2008 - 17:10

    Ingrid:

    Hoi Danny,

    Mooie avonturen weer. Hopelijk is het niet de hele tijd zo koud, maar met een lekker fleece truitje red je het wel! Met de katten gaat het nog steeds prima en je plantjes gaan het ook wel overleven.

    Have fun!!

  • 14 Februari 2008 - 20:37

    Ron En Marja:

    En DE MOL is niet ???????????? nee hoor ik ga dat hier niet verklappen want misschien moet één van de lezers nog naar de uitzending kijken. Lees je mail maar. Joh heb ik je toch weken horen zeggen dat je lekker naar het zonnetje zou gaan (ik dus jaloers) en dan moet je daar zelfs een warm vest kopen! Er zullen toch nog wel dagen komen dat je wel je korte broeken aankunt? Maar goed zon of geen zon ik denk dat je het heel erg naar je zin hebt en dat heb je dan ook verdiend! Valt me wel een beetje tegen dat je die wijn (met slangen en schorpioenen) aan je voorbij hebt laten gaan. Lieve schat heel veel plezier maar weer en GENIET. XXXX SMAK SMAK XXXX Marja

  • 14 Februari 2008 - 21:35

    Frans:

    Hier is het nog kouder ,niet zo zeuren hoor :)))
    Maar fijn om te lezen dat je het leuk hebt,hoop snel weer wat te lezen wat je hebt gezien en mee gemaakt.

    Groetjes Frans xxx

  • 14 Februari 2008 - 22:05

    Wilma:

    Pas een paar dagen onderweg, en nu al zo veel gezien en beleefd. Het klinkt geweldig. Wat grappig dat het zo koud is, dat had ik niet verwacht. Veel plezier en pas op voor al die spleetogen(geintje).xxxxx Wilma

  • 16 Februari 2008 - 12:37

    Sonja ;-}:

    hallo danny, wat leuk zeg... al die belevenissen zo ver weg zo snel te lezen via je web! en weet je, je hebt de goede webmaster gekozen want bij deze kun je een pracht van een web-log-boek laten maken... altijd leuk om te hebben straks en dan nog eens na te lezen wat je nu allemaal gezien hebt want er zit wel vaart in je reis, toch? dagdag sunchi uit curaland, xxx sonja ;-}

  • 19 Februari 2008 - 16:35

    Peter & Brigitte:

    Wat een belevenissen allemaal weer. Heel vreemd als je hier in Nederland achter je computer zit! Wel een gek idee dat je zo ver weg bent en nu toch zo dichtbij lijkt! Toch geen behoefte aan een wijntje met Schorpioen ha ha? Da's pas vakantie: cultuur snuiven. Heel wat anders dan tulpen en stroopwafels!Ga lekker genieten!

    Knuffel,
    Peter & Brigitte.

  • 19 Februari 2008 - 18:07

    Arjen En Magda:

    Beste Danny,
    Hier geen last van de kou, wij zitten in onsze korte broek op de boot....... was het maar waar, we gaan je volgen en wensen je een goede reis en veel warmte toe, neem je een aapje voor ons mee.
    Liefs arjen en magda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Laos, Vietnam en Cambodja

Mekong delta

Recente Reisverslagen:

09 Maart 2008

Siem Reap

09 Maart 2008

Phnom Penh

02 Maart 2008

Saigon

29 Februari 2008

Hoi an

27 Februari 2008

Hoi an
Danny

Actief sinds 08 Feb. 2008
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 46484

Voorgaande reizen:

01 Mei 2019 - 07 Mei 2019

Verrassend Polen

18 Augustus 2016 - 06 September 2016

Costa Rica

05 April 2013 - 30 April 2013

India

27 Februari 2011 - 05 Maart 2011

Lapland

01 Oktober 2009 - 23 Oktober 2009

Ecuador en Galapagos eilanden

09 Februari 2008 - 09 Maart 2008

Laos, Vietnam en Cambodja

Landen bezocht: