Quamote - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Danny Buis - WaarBenJij.nu Quamote - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Danny Buis - WaarBenJij.nu

Quamote

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

16 Oktober 2009 | Ecuador, Cuenca

Hola,

ben nu aangekomen in Cuenca. Quamote is een klein dorpje en pas gisterochtend vond ik een internetcafe, maar toen ging ik alweer weg. Vandaar dat het een paar dagen geleden is. Zal vanaf het begin beginnen.

Dinsdag 13 oktober:
Heb eerst een bus genomen naar Riobamba, mooie maar wilde rit. In Riobamba werd ik op een rotonde ergens in de stad eruit gezet. Toen ben ik opzoek gegaan naar de busterminal, was gelukkig dichtbij. Blijkt hier vandaan geen bussen naar Quamote te gaan. Ik moest verderop naar een rotonde lopen en daar de bus nemen. Zo gezegt zo gedaan. Ik zat in een oude bus tussen de indianen, sommige roken of ze al tijden niet hadden gedoucht. Na ca. 2 uur was ik in Quamote. Het landschap was onderweg weer anders. Toen stond ik daar in het dorp bij het treinstation. Had geen plattegrond, dus ik de weg vragen. Iedereen daar kende het gasthuis. Naast het gasthuis is er nog 1 hotelletje in het dorp. Daar aangekomen ben ik heel vriendelijk ontvangen (altijd met Belgen). Mooie kamer. Wat gegeten en toen het dorp in. Het was kijken en bekeken worden. Heel leuk dorp, veel oude huizen en er wordt ook veel gebouwd/gerenoveerd. Het dorp heeft iets weg van een dorp uit een western.
Eind van de dag terug naar het gasthuis. (ik durf niet meer te zeggen waarom). Hier kwam ik in gesprek met een oudere man, Bruno. Hij heeft zoveel gereist dat hij bijna de hele wereld al heeft gezien. In ieder geval heeft hij nog niet het mooiste land van de wereld gezien: Bosnie :-).

Lekker gegeten en na het eten ging de haard aan, het werd nogal koud.

Woensdag 14 oktober:
Redelijk geslapen. Toen gedoucht en kreeg hier het water niet meer uit. Eigenaar erbij gehaald, moest maar een tik op de knoppen geven. De spullen kwamen uit Belgie en daar hebben ze andere maten dan hier, dus hij kan het nog niet maken.

Na het ontbijt ben ik een wandeling rondom Quamote gaan maken. Was een mooie wandeling. Door de bergen en langs irrigatiekanaaltjes. En onderweg heb je dan een heel mooi uitzicht over het dorp. Op een gegeven moment had ik de poncho nodig, die ik geleend had van Marion. Deze is knal rood. Ik had het idee dat de mensen in het dal mij langs de berg wand konden zien lopen. Voelde me net roodkapje alleen kwam ik niet de grote boze wolf tegen, maar wel een stel "wilde" honden. Ze blokkeerden al blaffend en grommend mij de weg. Ik had het idee dat de rode kleur bij die honden net zo´n werking heeft als een rode lap bij een stier. Maar uiteindelijk gingen ze achteruit en kon ik naar beneden lopen, toen kwamen ze me achterna. Uiteindelijk heb ik ze kunnen verjagen door met stenen te gooien.

Terug in het hotel, lekker wat gelezen en eind van de dag kwamen er nieuwe reizigers.
2 vrouwen uit Belgie en 2 meiden uit Nederland. Zij hadden geen geld genoeg, dus heb ik wat euro´s van hun omgeruild. Ik had ook niet veel, want ik dacht het zelfde als hun. Niet te veel geld meenemen in het openbaar vervoer, pin daar wel. Maar in Quamote kun je dus niet pinnen. Dichtsbijzijnde pin apparaat is Riobamba of Alausi, beide ca. 1 1/2 uur met de bus. Toen gezellig gezeten, weer met de haard aan.

Donderdag 15 oktober:
´s Ochtends zijn we met z´n 3-en naar de markt geweest. Toen afgerekend en had ik net niet genoeg geld meer. Wij alles een beetje bij elkaar gelegt, uitgerekend wat de bus kost en zijn we er net uitgekomen na heen en weer wisselen.
Daarna zijn we samen naar de Panamericana gelopen. (In Quamote zijn geen taxi´s). Daar aan gekomen stond hun bus naar Alausi al klaar en mijn bus naar Cuenca kwam net aanrijden. Toen ging het allemaal erg snel. Mijn bus had geen zin om echt even stil te blijven staan, terwijl hij langzaam reed, tas onderin gegooid en in de bus gesprongen.
In Alausi gingen er mensen uit en schuin voor mij zat een meisje en zij vroeg of ik bij haar wilde komen zitten. Zij sprak een beetje engels en ik een klein beetje spaans, maar we hebben wel gezellig gepraat. Zij woont in Chunchi (Dat was ongeveer nog een uur rijden.) en studeerd in Riobamba. Ze wilde mijn emailadres hebben dus die hebben we uitgewisseld.
Na ca 5 uur in totaal in de bus te hebben gezeten kwam ik aan in Cuenca. Het busstation ligt net even buiten de stad. Ik moest dus opzoek naar een bank, want had niet genoeg meer voor de taxi. Eindelijk een bank gevonden waar ik kon pinnen. Deze lag dus vlak bij het hotel toen ben ik maar doorgelopen.

In het hotel (El Cafecito), spullen weggebracht en mezelf ingeschreven. Bij de bar stond ook een Canadees (Jimmy) die hier woont. Begon gelijk tegen me te praten en ik kwam niet meer weg. Het was ook wel heel gezellig. Ontzettend veel lol gehad samen met Sergio (hij werkt in het hotel). Later kwam er ook nog een vriendin van hem. Zij woont hier al 3 jaar en komt uit California. Zij heeft mij meegenomen om ergens te gaan eten, want zij wist een lekker tentje waar je goed kon eten. Het was om de hoek en inderdaad erg lekker. Na het eten ging zij terug naar haar appartement. Zij was erg moe, ze zat in een verbouwing. Zij heeft een huisje gekocht met een stuk land erom heen. Het huis was ze nu aan het renoveren en de grond in orde aan het maken om groenten en fruit te gaan verbouwen. Ik ben terug gegaan naar het hotel. Jimmy was er nog en nog steeds zoveel praatjes. Nu was er ook nog een andere jongen (Antony) bij Jimmy. Hij is half Chileens en half Ecuadoriaans. Was een hele leuke en gezellige avond.

• 16 Oktober 2009 - 16:31

Marja:

jij stenen gooien naar honden?! ik kan het me gewoon niet voorstellen. Dan moeten ze toch wel heel angstaanjagend geweest zijn. Zo te lezen ontmoet je erg veel leuke mensen. Het is leuk om jouw verhalen te lezen. Blijven schrijven dus. Heel veel dikke XXXXXX uit Purmereutel.

• 16 Oktober 2009 - 20:15

Peter & Brigitte:

Ik met m'n rode poncho voor Boomer gaan staan, verrek hij ging helemaal uit z'n dak ha ha.Het gaat maar door die avonturen van je ... Leuk dat je weer allerlei mensen van around the globe hebt ontmoet! Maar goed, dat socialisen kunnen we wel aan je overlaten. Wat een gedoe met dat geld: gelukkig ben je een fanatiek wandelaar en dus wel iets gewend. Het is nog net geen Expeditie Robinson die vakantie van jou!!! Maar goed, zolang ik van je verneem, kan ik 's nachts gewoon slapen!Tot horens ...

• 17 Oktober 2009 - 13:05

Carla En Hans:

We werden al ongerust. Dagen niets gehoord, maar gelukkig... alles is goed. Wat een verhalen weer! Roodkapje en de boze wolven, ha ha.
    Heb je wel een foto genomen van Jimmy? Groetjes en tot horens.