Cuyabeno - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Danny Buis - WaarBenJij.nu Cuyabeno - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Danny Buis - WaarBenJij.nu

Cuyabeno

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

09 Oktober 2009 | Ecuador, Quito

Hoi allemaal,

daar ben ik weer. Weer veilig en heel in Quito. Heb de jungle overleeft.
Bedankt voor al jullie reacties. Het is heel leuk om te lezen.

Ga er nu maar lekker voor zitten. Dit wordt een lang verslag. Heb 5 dagen in te halen en heel veel te vertellen. Over die jungle kan ik namelijk wel een eeuwigheid praten zo mooi en indrukwekkend dat het was.

Dag 1, maandag 5 oktober:
Om 04.30 de taxi genomen naar het vliegveld. Ik moest me melden bij Vip. Dit ligt ca. 100 mtr. voor het vliegveld. Hier kreeg ik mijn ticket en kon er ook inchecken. Een klein kantoortje met 1 rontgen apparaat voor je bagage. Om 06.15 in een propellor vliegtuigje naar Coca gevlogen. Je stapt voor hangar uit en dan loop je door een halletje van ca. 20 mtr. met aan weerszijde muren. Halverwege aan de linkerkant is de muur onderbroken en ligt er een plank. Hier krijg je je bagage terug. Buiten stond er een bus te wachten (stond ook in de beschrijving). Ik vroeg voor de zekerheid of deze naar Cuyabeno ging. Ja ja en voor ik het wist lag mijn bagage al onderin de bus. Na ruim 1 1/2 uur rijden werd ik gedropt op het gesloten vliegveld van Lago Agrio. Dacht dit is niet goed. Er werkten gelukkig nog mensen daar en die hebben Ecole travel gebeld. En ja hoor het was niet goed gegaan. Ik had natuurlijk de verkeerde bus. Annette vertelde dat ik bij hotel DeMario in Lago Agrio moest wachten totdat zij wat geregeld had. Wat blijkt nou, geluk bij een ongeluk, de originele bus die ik had moeten hebben bleek een lekke band te hebben. Dus kon ik bij het hotel wachten op een chauffeur die de bevoorrading van de lodge regelde. Na ca. 2 uur daar gezeten te hebben kon ik me halverwege de rit aansluiten bij de rest van de groep. Hun hadden dus bijna 3 uur daar op het nietszeggende vliegveldje van Coca zitten hangen, terwijl ik lekker op het terras zat.
We waren verdeeld over 2 bussen, ik zat in de achterste en mijn bagage in de voorste bus.
Na een paar uur kwamen we eindelijk aan bij het reservaat. Hier vandaan was het nog 2 uur in een kano. We waren net uit de bus het begon te stortregenen. Zegt de gids jullie moeten wel een poncho aan. Maar toen ik uit de bus kwam (onze bus was een stuk later gearriveerd), zag ik zo mijn bagage met de kano naar de lodge gaan met mijn poncho erin. Gelukkig was ik niet de enige. Dus hebben hun poncho uitgedeeld. Toen we eindelijk in de kano zaten werd het droog. Wat een mooie tocht was dat. Na ca. 45 minuten begon het alweer te stortregenen dit hield pas op toen we bij de lodge waren. Flink laag water in de kano en we waren behoorlijk zeiknat, ondanks de poncho´s. In de lodge kregen we onze cabin toegewezen. Ik lag op een kamer met iemand met wie ik al had kennis gemaakt in de boot. Het waren 2 zussen, waarvan 1 met haar man. Met hun ben ik ook de rest van de dagen op getrokken, zij komen uit Spanje.
Het waren mooie kamers. Ze hadden stapelbedden en ik lag bovenin. In de kamer en badkamer had je allemaal kleine raampjes, maar zonder glas en bovenin was ook alles gewoon open tot het dak. De lodges zijn 2 onder 1 kap.
Droge kleren aangetrokken (ook mijn bagage was niet helemaal droog overgekomen). Daarna lekker wat gedronken in de dinningroom. Je kon als je wilde gaan zwemmen in het meer. Het begon al te schemeren (het was ca. 1/2 6) en ik was blij dat ik net droog was. Anders was ik ook niet gegaan, vertrouw die kaaimannen en piranha´s niet. Ze zeggen namelijk dat deze aan de kant blijven en niet in het midden van het meer komen.
Was net een half uur in de lodge toen Dario de gids bij ons kwam zitten en gelijk een tarantula aan wees op het plafond. Ik vond hem heel erg eng en groot, maar ik moet wel toegeven dat ze mooi zijn.
Toen iedereen weer terug was zijn we gaan eten. Tijdens het eten weer geregend. Daarna verder geklets en een Jamu cocktail genomen (is een mojito). Om 22.00 naar bed gegaan. Ben maar met mijn kamergenote meegegaan anders maak ik haar wakker alsik later kom. Het was ontzettend donker en allemaal vreemde dierengeluiden en ik was al bang terwijl ik mijn tanden stond te poetsen (je ziet niet veel). Dacht dat er overal spinnen waren.
Toen ik eindelijk al zweten mijn bed ben ingekropen ben ik bijna in paniek geraakt. Heb doodsangsten uitgestaan. Ik lag boven en die harige rakkers lopen dus over het plafond. Ik ben gaan liggen, ogen dicht, oordoppen in en toen kreeg ik hartkloppingen en begon zelfs bijna te hyperventileren, waardoor ik nog meer lag te zweten. Je moet er wat voor over hebben. Ik voelde en hoorde ze overal, dacht ik.


Dag 2, dinsdag 6 oktober:
Om 06.00 werd het licht, ben nog nooit zo blij geweest om licht te zien. Gelijk mijn bed uitgesprongen. Naar de wc, er was geen water. Ben weer even in bed gaan liggen, was erg moe na zo´n nacht. Lag net in bed toen ik water hoorden kletteren in de badkamer. Ik weer mijn bed uit, blijkt de kraan te zijn afgebroken, het water spoot eruit. Stong ik daar, probeerde het te maken maar lukte niet. Probeerde mijn kamergenote aan te sporen om hulp te halen, lukte ook niet. Kreeg alleen maar te horen of het wat rustiger kon, zij wilde slapen. Legde uit wat er gebeurd was..´maak het dan, ik ben moe´. Stond ik daar tot mijn enkels in het water. Ik snel een broek aan getrokken en de eerste de beste medewerker aan zijn hand de kamer mee in genomen (sprak alleen maar spaans). Hem lukte het ook niet. Moest alles dus vervangen worden. Later bij ontbijt vroeg mijn kamergenote wat er nou eigenlijk was. Was dus gewoon doorgeslapen.

Het was een hele warme dag vandaag, kon alles lekker een beetje drogen.
Vandaag stond op het programma het bzichtigen van een dorp en de shaman ontmoeten.
Om 09.30 vertrokken met de kano. Het was echt prachtig, veel gezien. Veel vogelsoorten (oa. een toecan), apen, quatusa (soort van amaril achtig beest, net een rat maar dan een stuk groter en boller).
Aangekomen in het dorp werden we welkom geheten door een vrouw. Zij was de moeder en een oma van 2 gidsen uit onze lodge. Eerst gingen we op zoek naar Yuka. Hier gingen we brood van maken. Yuka is een wortelsoort. De wortels uit de grond gehaald, gepeld en terug het dorp in. Toen de yuka gewassen en geraspt. Dit doe je op een raspmatje in een langwerpig bak (soort van klein kanootje). Hierna ging alle het geraspte yuka in een langwerpig mat (gemaakt van bladeren). Deze werd opgehangen en zo gedraaid dat alle sap uit de yuka droop. Het sap werd opgevangen in een bak. Daarna ging het gedroogde yuka weer terug in de bak en moesten we het door een ander soort mat wrijven. Hierdoor werd het poeder. Dit poeder gebruikt men daar ook om de kinderbilletjes mee in te wrijven. We hadden ook allemaal hele zachte handen. Toen ging zij het bakken en konden we het eten. Was lekker, maar wel flauw. Gelukkig hadden ze ook marmelade, nu was het lekker.
Vervolgens weer verder gevaren het huis waar de shaman woont, hier geluncht en op de shaman gewacht. Onze gids heeft een rondleiding gegeven in de tuin van shaman. Hier veel planten gezien die hij gebruikt en ook nog een grote wandelende tak tegengekomen. De shaman is een medicijnman en hij ging ons vertellen waarom en hoe hij shaman was geworden. Daarna gaf hij nog een demonstratie. Terug naar de lodge. Lekker gedoucht en toen werd ik door Dario naar buiten geroepen...bleken er allemaal apen in de bomen om de lodge heen te slingeren. Echt een leuk gezicht om ze zo te zien. Het waren Capuchino aapjes en Eekhoorn aapjes. Deze zijn altijd samen, omdat de laatste altijd de eerste apen volgen. De Capuchino aapjes hebben goede zintuigen om voedsel te vinden (vnl. fruit). Terwijl ik stond te kijken zag ik mijn ooghoek weer die tarantula te voorschijn komen. Eind van de middag met de kano naar het meer gevaren voor degene die wilden zwemmen. Ik dus niet, ik heb lekker genoten van de zonsondergang!!! Eindelijk is een keer :-). Wat was dat mooi. Toen blijven dobberen tot het donker was, want terug naar de lodge zijn we de nachtdieren gaan spotten. Dario en Rodericos schenen met hen zaklampen door de bomen en het water. Erg snel ging dat en toch zagen ze van alles. We hebben naast vogels een slang gespot. Het was een kleine boa. Geweldig wat een beestje. Ze hebben hem uit de boom gehaald op een stok. Erg mooi om te zien zo in het echt. Hoe hij beweegt en hoe hij reageert met zijn tongetje. Daarna hebben we ook nog een kaaiman gespot. Je ziet eerst alleen een rood lichtje. Dit is een dus een oog. Wij er heen met de boot. We lagen zowat naast hem. Hij lag daar maar doodsstil. Toen ze met water gingen spatten knipperde hij alleen met zijn oog en verder niets. Ik vond het geweldig om dit mee te maken. Terug in lodge, gegeten, gezellig wat gedronken. Ook Dario kwam bij ons zitten. Daarna geslapen. Ik ging later dan mijn kamergenote, ik dacht namelijk hoe later ik naar bed ga hoe minder lang ik erin hoef te liggen.

Dag 3, woensdag 7 oktober:
Vandaag staat een wandeling in de jungle, piranha vissen en een nachtwandeling in de jungle op het programma.
Deze nacht ging iets beter dan de vorige. Wel veel regen gevallen.
Om 09.30 met de kano naar de start van de wandeling gevaren, de hele tijd veel gemiezert. Tijdens de wandeling regende het ook weer, alleen merk je het minder door het bladerdek boven je hoofd. We hebben hier ca. 2 uur gewandeld. We kregen uitleg over de planten, dierenen bomen die in de jungle voorkomen. Was een interressante wandeling en ook weer heel mooi. Veel blubber dus we waren lekker vies.
Om 12.00 terug in de lodge voor de lunch. We gingen pas weer om 17.00 op pad om te gaan vissen. We hadden lekker de middag vrij af alleen begon het toen we net aankwamen weer flink te regenen. Tot we ongeveer vertrokken. Het vissen was erg leuk. Jemig wat zij de beesten snel. Je hebt je haakje amper uitgegooid of je zag je vlees alweer weg zwemmen.
Vervolgens een boot met motorpech geholpen en toen de nachtwandeling. Was wel mooi, maar te veel spinnen gezien. Van heel klein tot hele grote. Ook vlinders en krekels gezien, maar was toch wel blij dat ik weer in de kano zat. De bestuurder is in het donker (zonder licht) helemaal terug gevaren naar de lodge. Ik had allang in de bosjes gelegen met de kano. Laatste avond alweer in de jungle.
Gegeten en weer gezellig met z'n alle wat gedronken met Dario en Planton.Planton had een mooi verhaal over dat hij ca. 10 jaar geleden was verdwaald met een groep toeristen in de jungle. Hij kon het erg leuk vertellen.
Ben niet met mijn kamergenote meegegaan maar veel later. Er waren bewoners uit een dorp op visite, was heel gezellig en ze konden goed gitaar spelen.

Dag 4, donderdag 8 oktober:
Om 05.30 werden we gewekt, we gingen vogels spotten. We hebben er inderdaad veel gezien, ook een uil. En wat heel mooi was, ze hebben ook dolfijntjes (amazone dolfijntjes). Hiervan hebben we er een stuk of 5 gezien. Je moet goed opletten, want ze komen maar even boven om snel weer onder water te duiken.
Terug in lodge, spullen gepakt en om 09.30 terug gevaren. Het was lekker weer gaan stortregenen de hele weg in de kano. Bij het startpunt aangekomen moesten we op de bus wachten die ons terug ging brengen naar Coca. Ik vloog om 17.30 en de mensen uit Spanje om 17.00. We waren er om 16.00. De chauffeur had er flink de vaart in, maar reed erg goed. Na de tickets regelen hebben we afscheid genomen van elkaar. Ik heb wat te drinken (cola) gehaald bij een bar en als wisselgeld kreeg ik snoepjes.
Ik was om ca. 19.00 weer in het hotel. Heb al mijn kleren naar de was gebracht. Meeste was ondertussen vies, nat of vochtig. Door alle regen die daar gevallen was was het heel vochtig ook mijn bed daar was vochtig. Loop weer te hoesten. Zit weer tegen een longonsteking aan. Ik kan blijkbaar gewoon niet tegen al die vochtige bedden en kleren,maar dit was een ervaring die ik zeker niet had willen missen. Geweldig die natuur met al zijn bewoners.

Dag 5 houden jullie nog van me te goed. Het is nu ondertussen 20.30 en ga even wat eten.
Morgenochtend vertrek met de bus naar Banos. Tot dan!!

Liefs Danny



  • 10 Oktober 2009 - 09:29

    Meta:

    Wat een ervaringen allemaal. Ik moet je eerlijk zeggen, dat dit allemaal niets voor mij is. Alhoewel, als je er tussen zit.... kijk maar naar de ratten in Vietnam en Cambodja. Waren we ook bijna aan gewend. Gelukkig dat je toch snel de goede bus had naar de jungle, anders was het toch zonde geweest. Je hebt weer wel geluk gehad, ook dat je heerlijk op een terras op de rest hebt kunnen wachten. Ik kijk weer uit naar je volgend verslag. heel veel groetjes Meta

  • 10 Oktober 2009 - 10:46

    Carla En Hans:

    Wat een schitterende verhalen toch weer. Je vertelt het allemaal zo leuk, ik heb enorm gelachen. Het lijkt mij wel ontzettend eng om 's nachts in de jungle te wandelen. Je ziet toch niet waar je je voeten neerzet en waar je misschien op trapt? Brrrr. Neem een lekkere warme grog (als ze dat daar hebben) want aan ziek worden heb je niks. Wij willen nog véél meer mooie en leuke verhalen lezen. Groetjes van ons allemaal. (Nick zit in Toscane met school, die hebben we gisteren uitgezwaaid).

  • 10 Oktober 2009 - 10:47

    Lies:

    Hoi Dan,

    Leuk hoor!
    Jou verhaal doet me weer denken aan wat Jan en ik allemaal in Venuzuela hebben beleeft.Enge dingen maar ook heel veel mooie dingen. ach en een stukkende kraan waar zeur je over,jij had nog water wij soms niet.Het blijft nu eenmaal behelpen in dit soort landen, wij hebben het hier gewoon harddstikke goed. Is een tarantula het zelfde als een tsik tsak ? Joh die doen niks. Maar hadden jullie geen klamboe?
    Zorg je wel goed voor jezelf want daar ziek worden is waardeloos natuurlijk.
    Ik hoop dat je nog wat zonnige dagen krijgt.
    Groetjes Lies

  • 10 Oktober 2009 - 12:12

    Renske:

    hallo danny
    wat een avondtuur zeg het lijkt me geweldig.
    maar slangen en giftige spinnen dat hoeft van mij niet. wacht met spanning dag 5 af.
    denk er om dat je niet ziek word dat zou jammer zijn.fijne dag.renske

  • 10 Oktober 2009 - 14:56

    Marja En Ron:

    Heerlijk om je jungle avontuur te lezen. Jammer dat je niet meteen van je spinnenfobie afgekomen bent. Het zijn zulke leuke beestjes (hier tenminste). Hoe ze daar zijn weet ik natuurlijk niet. He, lieve schat, had je niet beloofd dat je je antibiotica zou innemen als je weer zou gaan hoesten en proesten? Je hebt ze niet voor niets bij je!!!! Je wilt toch zeker niet dat ik een volgende reis mee ga om op je te letten? DIKKE XXXXXXX Ron en Marja

  • 10 Oktober 2009 - 15:29

    Peter & Brigitte:

    Héé Danny,
    Wat fijn om weer van je te horen!!!! Wat een avonturen allemaal weer. We zagen het al helemaal voor ons: jij helemaal ingepakt in bed met bril op en geen nachtrust ha ha. Je hebt toch wel een foto gemaakt van zo'n tarantula? Minder om te horen dat je weer aan het hoesten bent! Hopelijk ga je nog een aantal zonnige dagen tegemoet! Bedankt weer voor je plezierige verslag en heel veel fun...

  • 10 Oktober 2009 - 15:40

    Mario:

    Geweldig, wat een verhalen. Saai is het in ieder geval niet. Het moet een geweldige vakantie en avontuur zijn. Wat betreft de spinnen.... eeeh.. volgens mij ben ik nog veel banger voor die beesten.
    Groet,
    Mario

  • 10 Oktober 2009 - 17:45

    Letty:

    Hoi Danny,
    Erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Je schrijft zoals je praat,dus ik hóór het je gewoon zeggen. Vooral je angst voor spinnen...brrrr! Het lijkt me een heel bijzondere reis,ik ben ook erg benieuwd naar de foto's. Veel plezier nog!

  • 10 Oktober 2009 - 17:47

    Janet:

    Hoi Danny,
    Je hebt de jungle overleeft, spinnen houden helemaal niet van mensen.
    Hier ben jij ws. nog niet van overtuigt. Leuk om je verhalen te lezen. Erg veel gezien, spannend met al die voor ons vreemde beesten.Ik hoop dat die opkomende longontsteking nog even medelijden met jouw heeft.
    Geniet volop.
    Groetjes Janet.

  • 10 Oktober 2009 - 18:35

    Mariël:

    Hoi Danny
    Gelukkig ben je weer goed uit de jungle gekomen.'T is wel een hele belevenis geweest.Kon je wel filmen/foto's maken met zoveel regen? En eindelijk de eerste zonsondergang!!!hopelijk zie je er nog veel meer.Lieve groetjes, Karel en Mariël

  • 10 Oktober 2009 - 21:32

    Mirella:

    Hoi Danny
    Wat een spannende reis als ik het lees wil ik er ook wel heen, lijkt me echt geweldig.
    Alleen die SPINNEN ik zou ook geen oog dicht doen. (alleen het idee al)
    Danny veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende verhaal
    Groetjes Mirella

  • 11 Oktober 2009 - 13:43

    Elsie:

    Wat een avontuur daar in de jungle. Die spinnen, de rillingen lopen al over mijn rug bij het idee alleen al. Ik geniet enorm van je verhalen. Ik zie het helemaal voor me! Met jou ervaringen vergeleken is het openbaar vervoer hier maar saai. Lekker blijven genieten en ik kijk met spanning uit naar het volgende verhaal. groetjes.

  • 17 Oktober 2009 - 11:23

    Ellen:

    Ik lees nu al je verhalen want ik ben zelf net terug . Mooie reis maak jij . Prachtige verhalen . groet Ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Ecuador en Galapagos eilanden

Rondreis Ecuador

Recente Reisverslagen:

05 December 2009

Laatste avond op Santa Cruz

21 Oktober 2009

Laatste dag

21 Oktober 2009

Santa Cruz

21 Oktober 2009

Isabela

19 Oktober 2009

Galapagos eilanden
Danny

Actief sinds 08 Feb. 2008
Verslag gelezen: 590
Totaal aantal bezoekers 46608

Voorgaande reizen:

01 Mei 2019 - 07 Mei 2019

Verrassend Polen

18 Augustus 2016 - 06 September 2016

Costa Rica

05 April 2013 - 30 April 2013

India

27 Februari 2011 - 05 Maart 2011

Lapland

01 Oktober 2009 - 23 Oktober 2009

Ecuador en Galapagos eilanden

09 Februari 2008 - 09 Maart 2008

Laos, Vietnam en Cambodja

Landen bezocht: