Husky safari dag 2 - Reisverslag uit Ivalo, Finland van Danny Buis - WaarBenJij.nu Husky safari dag 2 - Reisverslag uit Ivalo, Finland van Danny Buis - WaarBenJij.nu

Husky safari dag 2

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

01 Maart 2011 | Finland, Ivalo

Onrustig geslapen, heb het niet koud gehad. Ik had een lekker gaskacheltje op mijn kamer. Het was -6 graden toen we wakker werden. Het zonnetje begon net op tekomen. Als het zonnetje gaat schijnen loopt de temperatuur snel op. Ik ging naar de wc (eerst moet je jezelf helemaal aanpellen, de wc ligt 30-50 meter bij de hut vandaan). Het was lekker koud en heel mooi zo, al zittend op de wc, waar vandaan je de zon ziet opkomen over het meer door de bomen. Stukje verder achter de wc liggen de honden. Ze waren helemaal blij dat ze me zagen. Hier word ik helemaal vrolijk van, van die blije koppies.
Toen ik terug kwam gingen we het ontbijt voor de honden maken, soep met wat vlees. Aan die honden gegeven en toen zelf gaan ontbijten. Was erg lekker. Hij had ook havermoutpap gemaakt, deze was zo dik dat je erop moest kauwen.
Na het ontbijt moesten we wachten op een andere gids, want deze gids nam het stel weer mee terug. Ik ging de laatste 2 dagen alleen met Erki verder.
De gids was er, toen de honden hun harnas weer omgedaan en voor de slee gespannen. Ze stonden te springen om te mogen rennen....ik ook :-). Wilde ook weer op de slee stappen.
Vandaag hadden we een korte rit, 25 km verder naar het noorden. We zitten nu zo'n 40 km bij de rusische grens vandaan. Het was weer een hele mooie rit, door bossen (ondanks dat er geen sneeuw meer op de bomen lag)en over meren.

Vandaag had ik een hond die toch niet zoveel zin had, Hugo (de donkerste van het stel, liep rechts achter en soms links achter). Wat een jonge dolle hond was dat, heb erg om hem moeten lachen. Hij sprong zo nu een dan onder het rennen van het pad af de sneeuw in, dan zag je alleen nog maar zijn kop. Lag dan uitgebreid te rollen terwijl die andere 3 door wilden rennen. Ik moest erg op hem letten, want als hij dat deed moest ik gelijk remmen anders kwam ik tegen hem aan. Op een gegeven moment wilde hij naar links rennen, dus ik kijk die kant op....loopt er een hele groep rendieren in het bos. Daar wilde hij dus achteraan. Hij was gisteren ook los geraakt na een vechtpartijtje met de honden van een andere slee. Ik begon namelijk voorop, maar toen wilde zij voorop omdat haar honden sneller waren. Dus moest ik achteraan en zij en haar man laten passeren..dat ging niet helemaal zonder geweld. Daardoor was hij losgeraakt. De gids kon hem toen nog vangen en droeg hem over zijn schouder naar mijn slee toe en konden we weer verder.

Halverwege hadden we lunch bovenop een berg, mooi zicht. Toen we stopten zagen we een sneeuwuil. Volgens de gids was dat heel uitzonderlijk, omdat het al middag was. Zelfs Erki is gaan filmen. Vandaag kreeg ik een soort snert met bacon, erg lekker. Toen weer verder. Hugo was weer aan het dolle en zat op een gegeven moment met het touw in de knoop. De gids stapt van zijn scooter af en verdwijnt tot over zijn middel in de sneeuw. Toen Hugo weer uit de knoop was konden we verder.
Aangekomen bij de hut, na de honden weer aan de nachtlijn te hebben vast gezet, zijn we water gaan halen met de sneeuwscooter, Ik achterin de bak met de emmers. Deze hut was erg primitief, klein kacheltje en erg koud. Ik heb de kachel aangemaakt terwijl Erki het water ging koken voor de honden. Vlees ontdooit en de honden gevoerd. Toen weer even stoeien en knuffelen, terug naar de hut om eten voor ons zelf te maken. Erki is een hele stille gids, praat bijna niet. Zegt alleen wat als je hem iets vraagt en ook dan krijg je alleen die info waar je om vraagt. Dus het was erg rustig. Na het eten heb ik afgewassen en toen was hij voor een lange periode weg...ik weet niet waarheen..bleek dat hij de sauna was gaan schoonmaken, had de vorige groep niet goed gedaan. Toen hij terug was ging hij op zijn bed liggen en lezen. Dus ik ben ook maar gaan lezen. Vond het wel goed, want ik had me een spierpijn. Deed gewoon echt zeer, zeker in mijn armen en schouders. Kwam zeker door die val, want ik liet onder geen beding die slee los!!
Later op de avond de haard was nog aan het na gloeien..stelde hij voor om een worstje te gaan roosteren. Leek me erg lekker en dat was het ook.

Het was bewolkt 's avonds net als gisteren, dus weer geen kans op het noordelicht volgens Erki. Op een gegeven moment (01.30) werd ik wakker omdat ik heel erg naar de wc moest. Ik me weer aangepeld en naar buiten....ik keek omhoog, het was helder en toen.....begon het noorderlicht. Het begon met een klein groen veegje. Ik naar binnen om mijn fototoestel en filmcamera te halen. Buiten aangekomen was het weg...potver dacht ik, maar toen begon het weer. Overal kwam het nu. Op een gegeven moment begon het aan de andere kant van het meer met een lange groene streep, deze begon te kronkelen en uit te waaien over de hele lucht. Het was groen, toen werd het blauw en later oranje en rood. Het is continu in beweging. Het is een heel mooi schouwspel waar je naar zit te kijken. Na een 1/2 uur 45 min was het weer over. Was helemaal gelukkig toen ik naar bed ging. Ik dacht: dan maar geen sneeuw meer op de bomen. :-).

Groetjes en tot morgen...laatste dag alweer op de slee.

  • 05 Maart 2011 - 10:08

    Meta:

    Oh, Danny wat geweldig dat noorderlicht. Dat heb ik een keer op t.v. gezien. Wat een spektakel. Dat zou ik ook wel eens in het echt willen zien. Is het wel leuk zo hele dagen op de slee achter de honden aan. Ben je daar niet teveel mee bezig, zodat je niet kunt genieten van je omgeving. het zit er ook weer bijna op. Wens je een goede thuisreis. Ik ga me maar storten in de carnavalsgekte. Tot horens.

  • 05 Maart 2011 - 10:20

    Rob En Nicole:

    Nou dit klinkt wel weer geweldig: wel avontuurlijk om zo'n safari alleen te maken , met zo'n gids die bijna niks zegt! Die honden lijken ons ook wel heel leuk en lief, maar die kou........Wel gehoord van het Noorderlicht maar niet precies geweten wat het was ,nu wel! Zijn erg benieuwd naar de foto's.
    Goeie terugreis xxx

  • 05 Maart 2011 - 19:33

    Carla:

    Wat ontzettend gaaf dat je het noorderlicht hebt gezien! Wat een geluk dat je naar de w.c. moest. Ik ben best wel een beetje jaloers op je als ik dat zo lees. Heel veel plezier nog de komende dagen en geniet ervan! Groetjes van Carla, Hans, Nick en Kaylee.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Ivalo

Lapland

Een avontuurlijke reis op een slee.

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2011

Laatste dag

04 Maart 2011

Saariselka

03 Maart 2011

Hotel Kakslauttanen, igloo village

02 Maart 2011

Husky safari dag 3

01 Maart 2011

Husky safari dag 2
Danny

Actief sinds 08 Feb. 2008
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 46615

Voorgaande reizen:

01 Mei 2019 - 07 Mei 2019

Verrassend Polen

18 Augustus 2016 - 06 September 2016

Costa Rica

05 April 2013 - 30 April 2013

India

27 Februari 2011 - 05 Maart 2011

Lapland

01 Oktober 2009 - 23 Oktober 2009

Ecuador en Galapagos eilanden

09 Februari 2008 - 09 Maart 2008

Laos, Vietnam en Cambodja

Landen bezocht: